Rubin och eftertankens kranka blekhet
Beslutet fattades i kommunfullmäktige på tveksamma grunder som redan då gjorde att Trafikverket och länsstyrelsen sa och fortfarande säger nej till projektet. Trots att myndigheterna har ställt sig, minst sagt tveksamma, så fortsätter den kommunala cirkusen som inget har hänt.
Mikael Rubin (M) rivstartade sitt nya styre 2019 och satte högsta fart för att visa hur handlingskraftig han minsann är, till skillnad mot sina företrädare som ville skynda långsamt och få med sig myndigheterna som finansiärer. Denna ambition att få igång bygget under sin mandatperiod, så att det blev oåterkalleligt, har tagit sig olika kostbara skepnader. Förutom att anlita konsulter till höger och vänster, nu senast den danska PR-firman Rud Pedersen för att övertala regeringen, så har man hittills köpt ut fastighetsägare på öster för närmare 70 miljoner. Fastigheter som nu kommunen äger och som förfaller. Ett vårdslöst hanterande av våra gemensamma resurser som negativt påverkat skola, vård och omsorg.
Det har i ett år varit full fart framåt och nu går en detaljplan ut på samråd. Om länsstyrelsen står fast vid sin tidigare ståndpunkt och säger nej även till den planen så blir det i princip omöjligt för kommunen att bygga en östlig hamninfart. Inte ens om vi skattebetalare ställer upp och öppnar våra plånböcker. Det går helt enkelt inte för att myndigheterna sätter stopp för planerna.
Förutom att kommunen har gynnat konsulter med miljontals kronor så står vi alla där på ruta ett. Söderslättspartiet har sedan länge visat att det finns bättre alternativ och vi har dessutom redovisat att det går att finansiera utan att du som kommuninnevånare skall betala. Det är dags för flera politiker i kommunen att tänka om och tänka rätt!
Anders Ahvander
ordförande Söderslättspartiet