Det behövs kraftfulla styrmedel
Man säger att KD vill ställa om till ny fordons- och bränslebeskattningsmodell. Men det hela är sedan väldigt vagt.
Den vägbundna trafiken är i dag ett miljöproblem och det finns uttalade mål att minska denna. Det gäller både den privata bilismen och godstrafiken.
För att nå dessa mål behövs kraftfulla styrmedel och jag håller med om att när man använder bränsleskatten som styrmedel, slår det mot den glesbygd som man annars säger sig värna om. En fordonsbeskattningsmodell som gynnar elbilen, finns redan. Men systemet gynnar tyvärr även stora tunga bränsleslukande stadsjeepar, om man kan köra dem på el några mil.
KD vill att man ska få lägre skatt om man använder bilen då trafiken är mindre intensiv. Man tycker att också att man ska premieras om man väljer andra tider än ”rusningstid” för sin pendling. Låter ju enkelt. Men hur ska det gå till? Hur många kan välja ”alternativa” arbetstider och därmed annan pendlingstid?
Och hur kan man kontrollera att bilen används då trafiken är mindre intensiv?
KD vill även ”få ordning på de utländska åkarna”. Den delen av förslaget är säkert enklare att lösa om man fortfarande vill se bilarna på vägarna. Men återigen. Vi har ett miljöproblem med dagens vägbundna trafik. Lösningen är inte enkel. Men en del av lösningen olika myndigheter pekar på, är att minska biltrafiken, samt att styra om till miljövänligare fordon. Godstrafiken styrs om till järnväg och båt.
I KD:s förslag pratar man visserligen om att det ska vara billigare att använda en mer miljövänlig bil, men i huvudsak verkar det som om man vill lägga krut på att sprida ut dagens stora mängd bilar över dygnets timmar. Inte minska den.
För att nå de uppsatta målen gällande framtida vägtrafik och utsläpp av växthusgaser, behövs kraftfulla styrmedel. Tyvärr har inget sådant presenterats från något parti så här långt.
Piraten