Annons
Insändare

Medborgarna har rätt att opponera sig

Trelleborgs kommun använder skattemedel för att minska medborgarnas talan i hamninfart och ringväg genom att köpa upp fastigheter.
Publicerad 18 januari 2020
Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.
Trelleborgs kommun köper upp fastigheter i anslutning till tänkt ringväg och hamninfart från öster, konstaterar skribenten.
Trelleborgs kommun köper upp fastigheter i anslutning till tänkt ringväg och hamninfart från öster, konstaterar skribenten.Foto: Mårten Svemark

Min uppfattning är att detta är ett bedrägligt beteende. Trelleborgs kommun köper upp fastigheter i anslutning till tänkt ringväg och hamninfart från öster. Orsaken till detta kan endast vara att äger kommunen fastigheterna intill tänkt sträckning så har man tagit bort medborgarens rätt att opponera sig. Det måste vara medborgarens rätt att få opponera sig. Fastigheterna har sålts då fastighetsägarna blivit skrämda av kommunens tänkta intrång på deras boende. Erbjudandet är att kommunen köper deras fastigheter till en värdering plus 25 procent av värdet. Fastighetsägarnas trygga boende har vänts till osäker trygghet och går då med på försäljning för att rädda vad som räddas kan. Kommunen får på detta sätt en gratisfil till östlig hamninfart.

Grannen Trafikverket går på linjen att de inte kan göra något åt om kommunen tänker bygga för östlig infart till hamnen. De kommer inte att bidra ekonomiskt till östlig infart till hamnen. De har dessutom godkänt en storhamn mitt för Trelleborgs centrum. Trafikverket är den markägare som är störst granne till tänkt östlig infart till hamnen. Hamninfarten placeras i anslutning av järnvägens östra och södra sträckning. Det rör sig om en sträckning av cirka 2 km. Trafikverket nämner inte att de tänkt reservera mark för tänkt dubbelspår. Detta spår måste gå på samma sida som tänkt infart till hamnen och då krävs att fler fastigheter löses in för att kommunägd mark skall vara närmaste granne till östlig infart. Detta reserverade markområde för dubbelspår skulle påverka kommunens inköp av fastigheter för att garantera att inga nya grannar har möjlighet att gå emot östlig infart till hamnen. Trafikverket bör i miljöns anda motsäga sig en förlängning av vägsträckan och ökat antal korsningar till hamnen av tung trafik. Stoft från däck och vägbana påverkar trelleborgarnas hälsa genom den förlängda körsträckan. Säkerhetstänkande borde verkligen engagera Trafikverket. Trafikverket bör agera och inte hålla sig i bakgrunden. Dessutom är det fastslaget från Miljödomstolen att hamntillståndet är med västlig infart till hamnen.

Ivar Ek

Annons
Annons
Annons
Annons