Trelleborgarna är värda en bättre sjukvård

Region Skåne har ansvaret för att se till att regionens medborgare har tillgång till bra fungerande sjukvård dels via primärvården och dels via lasarettsvården. När det brister åligger det regionstyrelsen att se till att påtala och rätta till bristerna och om så inte sker så bör åsyftade vårdcentral fråntas uppdraget att bedriva sjukvård.
Skribenten har synpunkter på telefonköer och får svar direkt.
Foto: Hasse Holmberg / TT

I Trelleborg har vi under de senaste åren fått bevittna hur den väl fungerande vårdcentralen Katten successivt har försämrat sin service gentemot berörda trelleborgare. Numera är det stora svårigheter att få kontakt med vårdgivarna, vilka endast pratar med patienterna per telefon. Patienter som behöver hjälp ska numera stå i telefonkö timvis.

Hur ofta har vi inte hört: ”Det är många som ringer, du har plats 49 i kön… vi svarar så fort vi kan.” En dryg halvtimme senare: ”Du har plats 48 i kön…, vi svarar så fort vi kan.” och så kommer slutklämmen: ”Nu har du nummer 47 i kön, det är många som ringer varför vi stänger för dagen, välkommen att försöka igen under morgondagen.” Varje gång du ringer upp så upprepas samma visa om och om igen.

Vid mitt besök på Katten, så ber min läkare mig boka en ny tid genom receptionen, vilket jag försökte, men fick beskedet att man inte tog emot bokningar via receptionen utan att det ska göras via telefon.

Detta är en insändare i Trelleborgs Allehanda. Åsikter som uttrycks är skribentens egna.

Vid behov av att förnya mina recept tog jag till den gamla och beprövade metoden det vill säga att skriva ett brev med uppgifter om vilka mediciner jag var i behov av. Några dagar senare kom det ett brev utan underskrift från personalen på Kattens läkargrupp med meddelande om att de inte tog emot brevpost, de hanterar bara ärenden elektronisk väg. Så illa är det!

Av mina bekanta har jag fått ta del av många häpnadsväckande historier om Kattens läkargrupp. Min uppmaning till regionstyrelsen är att lägga ner verksamheten och söka en vårdgivare som vet hur man ger vård till patienter.

Olof Andersson

Svar direkt: Det är tråkigt att du har denna upplevelse.

För att patientärenden på ett patientsäkert sätt ska läsas och ombesörjas har vi ändrat våra rutiner och tar inte längre emot privat brevpost. Man kan ringa till våra sjuksköterskor eller kontakta oss via 1177. För att slippa sitta i kö har man hos oss möjlighet att bli uppringd. Vi har ingen telefonkö som man sedan blir bortkopplad ifrån och vår telefontillgänglighet är väldigt god. För patienter som är över 75 år har vi vår äldretelefon, 0721-943402 där man dagligen mellan kl 10- 12 kan prata direkt med en sjuksköterska.

Vi har arbetat i många år och arbetar hela tiden med utveckling av vår vårdcentral.

Veronica Kede

Tf Verksamhetschef Kattens läkargrupp

Läs mer

Coronavirus

Så många vårdas för covid-19 på Trelleborgs lasarett

Fem av Skånes 51 patienter med konstaterad covid-19 finns i Trelleborg.

Ledare

Politiken måste leda genom krisen

Politiskt ledarskap i kristider handlar om att tydligt vägleda medborgarna, fatta nödvändiga beslut och upprätthålla beredskap. Vikten av skickliga politiska ledare har sällan varit större.

Coronavirus

Besked: Sjukhusen talar om var de coronasmittade vårdas

Sekretessen på var de sjuka vårdas hävs av Region Skåne.

Coronavirus

Skånes sjukvård får oväntad hjälp – många vill bidra

Hotellsängar, labbmedicin, skyddsmasker och personlig hjälp erbjuds.

Coronavirus

Ledande politiker vill stoppa försvarsövning: ”Vår sjukvård har inte resurser”

Försvarsövningen Aurora 2020 möter nu stort motstånd även från ledande regionpolitiker.